Παγκόσμια πρωτιά και το 2015
Έλληνες εφοπλιστές: Παγκόσμια πρωτιά και το 2015 με στόλο χωρητικότητας 181,7 εκατ. gt.
Από τον Νίκο Μπαρδούνια
Στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας βρέθηκε και το 2014 η ελληνική ναυτιλία καθώς υπό τον έλεγχο των ελληνικών εταιρειών βρίσκονται 5.057 πλοία, άνω των 100 gt, συνολικής χωρητικότητας 181,7 εκατ. gt, σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson (καλύπτει το 2014 έως και τον Φεβρουάριο του 2015), που έγινε για λογαριασμό της European Community Shipowners’ Associatons (ECSA) και αφορούσε κυρίως την ονομαζόμενη «ναυτιλία tramp», δηλαδή την «ελεύθερη ναυτιλία», που αποτελεί το απόλυτο παράδειγμα μιας αγοράς που λειτουργεί σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού.
Επίσης, επιπλέον 522 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 30 εκατ. gt ή το 16,5% του υφιστάμενου στόλου που είναι υπό ναυπήγηση έχουν παραγγελθεί από Ελληνες εφοπλιστές. Η συνολική αξία του υφιστάμενου στόλου υπολογίζεται από τους Clarkson στα 99,5 δισ. δολ.
Η tramp ναυτιλία περιλαμβάνει τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (bulk carriers), τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, τα πλοία μεταφοράς υγραερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου και τα πλοία μεταφοράς οχημάτων (ro-ro) που δεν απασχολούνται σε τακτικές γραμμές (liners), όπου απασχολούνται κυρίως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ορισμένα cara carriers.
Στο πλαίσιο της μελέτης για τη ναυτιλία tramp περιλαμβάνονται στοιχεία και για τις 30 μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις του κόσμου, όπου η χώρα μας με βάση δεδομένα τέλους Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους που αφορούν πλοία άνω των 100 gt, βρίσκεται στην κορυφή με 5.057 πλοία, ολικής χωρητικότητας 181,7 εκατ. gt.
Ιαπωνία και Κίνα σε 2η και 3η θέση
Στη δεύτερη θέση η Ιαπωνία με 8.568 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 161,8 εκατ. gt και αξίας 105,6 δισ. δολ., ενώ έχει υπό ναυπήγηση επιπλέον 318 πλοία συνολικής χωρητικότητας 17,1 gt και στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κίνα με 6.540 πλοία συνολικής χωρητικότητας 119,8 εκατ. gt και αξίας 80 δισ. δολ. με επιπλέον 634 πλοία με χωρητικότητα 31,9 εκατ. gt.
Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Γερμανία με 4.059 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 94 εκατ. gt και στην πέμπτη θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ με 5.078 πλοία χωρητικότητας 54,5 εκατ. gt.
Λειτουργούν 14.122 ναυτιλιακές εταιρείες
Ο εμπορικός στόλος (περιλαμβάνει τη ναυτιλία tramp και τα πλοία των liners) ανήκει σε 14.122 εταιρείες. Μόλις 48 εξ αυτών (0,3%) ελέγχουν στόλο που έχουν πάνω από 100 πλοία και αντιπροσωπεύουν το 26% του συνολικού στόλου με όρους gt. Στο σύνολο, πάντως, του στόλου η μέση ναυτιλιακή εταιρεία δεν ελέγχει περισσότερα από 4 πλοία.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της μελέτης του οίκου Clarkson, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των tramp ανέρχεται σε 7.037 και ελέγχουν έναν στόλο από 26.231 πλοία, 1.383,47 dwt και 787,37 εκατ. gt, όταν το σύνολο του παγκοσμίου στόλου των πλοίων όλων των τύπων 100 Gt και άνω ελέγχεται από 22.475 ναυτιλιακές εταιρείες. Ο αριθμός των πλοίων ανέρχεται σε 89.636, 1.755,5 εκατ. dwt και 1.181,1 εκατ. gt.
Ηγέτης ο ελληνόκτητος ποντοπόρος στόλος με αξία 106 δισ. δολάρια
Στα επίπεδα των 106 δισ. δολαρίων, παραμένοντας στην πρώτη θέση παγκοσμίως, εκτιμάται σήμερα η αξία του ελληνόκτητου ποντοπόρου στόλου παρουσιάζοντας αύξηση 4,5% σε σχέση με το τέλος του 2014.
Ακολουθούν η Ιαπωνία (89 δισ. δολάρια), η Κίνα (71 δισ. δολάρια), η Γερμανία (50 δισ. δολάρια), η Σιγκαπούρη (38 δισ. δολάρια) και οι ΗΠΑ (34,5 δισ. δολάρια), που αύξησαν όμως εφέτος την αξία του στόλου τους κατά 48%. Νορβηγία, Κορέα, Βρετανία και Δανία συμπληρώνουν τη δεκάδα των χωρών με τους μεγαλύτερους στόλους στην ποντοπόρο ναυτιλία παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τη Vessels Value, που ειδικεύεται στις αποτιμήσεις της ποντοπόρου ναυτιλίας, οι 10 αυτοί στόλοι καταλαμβάνουν το 71,7% της αξίας του παγκόσμιου στόλου, με την Ελλάδα να διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς με 15,5%.
Η μεγάλη δύναμη του ελληνόκτητου στόλου εντοπίζεται στα δεξαμενόπλοια, με τη συνολική αξία τους να φθάνει στα 41,7 δισ. δολάρια, και στα bulker (πλοία ξηρού φορτίου), με συνολική αξία 35,5 δισ. δολάρια. Ακολουθούν τα LNG με συνολική αξία 12,27 δισ. δολάρια, τα containership (μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) με 12,25 δισ. δολάρια και τελευταία τα LPG με 3,88 δισ. δολάρια.